Adım adım Türkiye’nin enerji bağımsızlığı süreci
Türkiye son 20 yılda güç alanında tarih yazdı.
Yıllardır bu alanda dışa bağımlılık şeklinde var olmaya çalışan ülkemiz, kiralık sondaj ve sismik arama gemileri ile iktidarda dışa bağımlılıktan kurtulmanın mümkün olmadığını görmüş ve bu alanda bir devrime imza atmıştır. .
2017 yılında Fatih isimli sondaj gemisi, dönemin Enerji ve Olağan Kaynaklar Bakanı Berat Albayrak tarafından atılan ilk adımla Türkiye’ye getirildi.
Fatih ilk adım
229 metre uzunluğa ve 36 metre genişliğe sahip olan Fatih, 12 bin 200 metre derinlikte sondaj yapabilme kabiliyeti ve üst düzey teknolojisiyle Karadeniz’e açılan ilk gemi oldu.
Sınıfındaki 16 gemi arasında dünyanın en yüksek teknoloji ile donatılmış ilk 5 gemisinden biri olan Fatih’in ardından süreç devam etti.
Yavuz 2018’de geldi
İkinci büyük adım 2018’de geldi.
Yavuz Sondaj Gemisi, 6. Nesil ultra derin deniz teknolojisine sahip bir gemi olarak envantere eklendi.
Kuyu üstü inşaatları yapılan Yavuz, 230 metre uzunluğa ve 36 metre genişliğe sahip.
Çift kule tasarımı ile eş zamanlı harekat imkanına sahip olan Yavuz, dünya çapında bu konseptte yer alan 16 gemiden biri.
2020’de bir büyük adım daha: Kanuni
2020 yılında filonun amiral gemilerinden Legal sahne aldı.
2020 yılında Türkiye’nin üçüncü sondaj gemisi olarak filoya katılan Kanuni, 227 metre uzunluğunda ve 42 metre genişliğinde. 11.400 metre derinlikte sondaj yapabilme özelliğine sahiptir.
En son katılım 2022’de geldi: Abdülhamid Han
Bu alandaki son büyük saldırı 2022’de gerçekleşti.
İsmiyle büyük heyecan uyandıran Abdülhamid Han filoya katıldı.
Teknik donanımı ve fiziki özellikleriyle filonun en güçlüsü olan Abdülhamid Han, dünyanın en gelişmiş 5 sondaj gemisinden biri olarak dikkat çekiyor.
238 metre uzunluğa ve 42 metre genişliğe sahip olan Abdülhamid, 104 metre kule yüksekliğine ve 12.200 metreye kadar delme kabiliyetine sahip. Gemide bir de helikopter pisti var.
Mavi Vatan’daki hidrokarbon arama faaliyetlerini güçlendiriyor.
Filonun gaz dedektörleri: Sismik tarama gemileri Oruç Reis ve Barbaros
Türk filosuna ait sondaj gemilerinin yanı sıra süreci başlatan rezervi bulmak için tarama yapan sismik araştırma gemileri de dikkat çekiyor.
İki ve üç boyutlu sismik araştırma yapma yeteneğine sahip olan Barbaros Hayreddin Paşa, 2012 yılı sonunda envantere katıldı. Gemi, denizin 8 kilometre altındaki jeolojik yapıları inceleyebiliyor.
84 metre uzunluğunda ve 22 metre genişliğinde olan gemide helikopter pisti bulunuyor.
Oruç Reis, 2017 yılında geniş filodaki yerini aldı.
Açık denizlerde iki ve üç boyutlu derin sismik araştırmalar yapabilen gemi, kıta sahanlığı gibi stratejik değeri olan bilimsel araştırmalarda kullanılıyor.
Deniz tabanından 15.000 metre derinlikte jeolojik yapıları görüntüleyebilir.
86 metre uzunluğunda ve 22 metre genişliğinde olan gemi 35 gün denizde kalabiliyor.
2020’de ilk meyve geldi: Ton balığı-1
Bu büyük hazırlık, azimli mücadele ve çalışma azmi sonuç verdi.
Türkiye tarihinde bir dönüm noktası olan bu süreci başarılı bir noktaya getirdi.
Türkiye Petrolleri Anonim Ortaklığı (TPAO), kurulan bu filonun çabalarıyla Ağustos 2020’de Tuna-1 kuyusunda 320 milyar metreküp doğal gaz keşfi yaptı. Ekim 2020’de Tuna-1 kuyusunda sondaj tamamlandığında rezerv Kuyudaki miktar 85 milyar metreküp revizyonla 405 milyar metreküp olarak güncellendi.
2021’de bir müjde daha geldi: 135 milyar metreküp
2021 yılı Haziran ayında Amasra-1 kuyusunda 135 milyar metreküplük yeni bir rezerv keşfedildi. Yeni keşiflerle Karadeniz’deki toplam doğal gaz rezervi 540 milyar metreküpe ulaştı.
2022’de tarihi keşif: Rezerv toplamı 710 milyar metreküpe ulaştı
Aralık 2022’de söz konusu rezerv, bağımsız kuruluş DeGolyer & MacNaughton’ın yeniden değerleme çalışması sonucunda 652 milyar metreküp olarak güncellenmiş ve Çaycuma-1’de 58 milyar metreküp yeni rezerv keşfedildiği duyurulmuştu. Peki.
Böylece Aralık 2022 prestijiyle Karadeniz’deki toplam rezerv büyüklüğü 710 milyar metreküpe ulaştı.